reklama

Sľuby namiesto prísah

Ústavný zákon zo dňa 21. júla 1939 o ústave Slovenskej republiky je už dávno neaktuálny, ale celkom zaujímavé mi prišlo porovnať vtedajšie znenie s tým súčasným. Rozdielov by sa dalo povypisovať viac, pristavila pri tom, čo ma zaujalo. § 38., bod l) vtedajšej Ústavy hovorí: „Prezidentovi republiky prislúcha: - udeľovať dary a penzie z milosti." Pekné, nie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vtedajší prezident sa ujímal svojho úradu touto prísahou:

    „Prisahám na Boha Všemohúceho a Vševedúceho, že ako prezident Slovenskej republiky budem...."

Dnešný prezident skladá sľub:

    "Sľubujem na svoju česť a svedomie ....."

    No, pokrok nezastavíš! Jeden prisahal na Boha, druhý už iba sľubuje. A to mi príde ako dosť slabá motivácia a záruka. Veď, keby niečo, tak sa nič až také strašného nestane. Pokiaľ viem, napríklad všetci športovci, ktorí napriek olympijskym sľubom dopovali, prišli maximálne tak o to, čo nemali, o česť a možno ich hryzie aj trochu svedomie. S tým sa dá fungovať ďalej. Ja by som všetkým, od prezidenta, cez ministrov, poslancov, až po posledného štátneho zamestnanca, dala prisahať. Aj tým športovcom! A nie na česť a svedomie, ale na zdravie. Na zdravie každého z nich, na zdravie ich blízkych a ich detí. A predtým by som im porozprávala, ako sa s takou prísahou neoplatí zahrávať! Z mojej skúsenosti, veľmi zlej, by sa možno poučili, že prísahy sa nedávajú len tak, aby sme niekoho oblbli a potom si zase robili, čo sa nám práve hodí. Možno by sa kandidátky preriedili. Aj rekordy.

P.S. Tým rokom 1939 nesledujem absolútne nič iné, iba príklad. A celkom by ma zaujímalo, kedy a prečo sa slovo prisahám, zamenilo za sľubujem, toho sa mi nepodarilo dopátrať.

Adriana Varíniová

Adriana Varíniová

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...zelene olivy, mliecna čokoláda, vyprážaný syr, teplo a more, dobrá kniha, poobedňajší spánok - toto môžem furt!:-) Zoznam autorových rubrík:  Keď láska...O všeličom okolo mňaSúkromnéSpomienkyNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu